Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 15-06-2015 r. – WPI/200000/43/604/2015

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników, brak obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru nagrody pieniężnej z tytułu uczestnictwa w konkursie organizowanym dla pracowników spółki i innych podmiotów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA NR 604/2015

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 poz. 584 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2015 poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za:

  1. prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy (…) zawarte we wniosku złożonym w dniu 20.05.2015 r. w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników nagrody pieniężnej z tytułu uczestnictwa w konkursie organizowanym dla pracowników i innych podmiotów.
  2. odmawia wydania pisemnej interpretacji w przedmiocie potwierdzenia kwalifikacji przychodu dla pracowników z tytułu nagród za uczestnictwo w konkursie,
  3. odmawia wydania pisemnej interpretacji w przedmiocie potwierdzenia stanowiska wnioskodawcy w sprawie zakwalifikowania powyższych nagród do podstawy wymiaru zasiłków z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego.

UZASADNIENIE

W dniu 20.05.2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca we wniosku z dnia 28.04.2015 r. opisał stan faktyczny.

Wnioskodawca zwrócił się do organu z prośbą o pomoc w ustaleniu, czy świadczenia dla pracowników z tytułu wprowadzenia w przyszłości regulaminu konkursu, którego celem będzie zwiększenie poziomu sprzedaży towarów i usług oferowanych prze spółkę są podstawa oskładkowania, gdyż na podstawie art. 21 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887) § 1 Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zwanych dalej „składkami”, stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. nr 137, poz. 887) zwanej dalej „ustawą”, oraz § 2. Wnioskodawca wskazuje, że to jest zrozumiałe dla niego. Wnioskodawca stwierdził, że co do zasady premie i nagrody są świadczeniami pracowniczymi (art. 12 ust. 1 ustawy podatkowej) ponieważ za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. Wnioskodawca podkreślił, że przychody te są zatem przychodami pracownika i są opodatkowane i oskładkowane. Wnioskodawca poinformował, że chce wprowadzić jednak odrębny regulamin z zakładowym konkursem dla pracowników spółki, zleceniobiorców, pracowników kontrahentów, współpracowników spółki świadczących usługi w ramach wykonywanej działalności, osoby fizyczne prowadzące działalność, sprzedawcy zatrudnieni u kontrahentów tzn. osoby zatrudnione na umowę o pracę lub zlecenia przez podmioty będące kontrahentami spółki, które bezpośrednio sprzedają towary. Wnioskodawca jest zdania, że jeśli konkurs byłby skierowany wyłącznie do pracowników to nie byłoby problemu i jasnym byłoby, że należy go oskładkować bo nagrody wciąż będą świadczeniem pracowniczym. Wnioskodawca poinformował, że regulamin skierowany będzie do szerszego grona osób, a sporządzony regulamin konkursu będzie pozwalał na wzięcie w nim udziału również każdemu chętnemu niebędącemu pracownikiem wnioskodawcy, a związanym umowa współpracy, umową cywilnoprawą. Wnioskodawca wskazał, że możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikać z umów o pracę lub innych umów zawartych ze spółką, na podstawie których uczestnicy konkursu dokonywać będą sprzedaży ale z odrębnego regulaminu konkursu.

Wnioskodawca poddał w wątpliwość, czy opisane nagrody pieniężne otrzymane z konkursów są oskładkowane i czy będą wchodzić do podstawy zasiłków z ubezpieczenia chorobowego czy wypadkowego jak premie.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem wnioskodawcy nagrody te byłby nieoskładkowane i nie wchodziłyby w podstawę zasiłków, ponieważ skierowanie konkursu do szerszego niż pracownicy grona osób -w szczególności grupy pracowników i pracowników kontrahentów (rozumianych jako osoby fizyczne niezwiązane stosunkiem pracy z organizatorem), współpracowników (podmioty związane stosunkiem cywilnoprawnym) na podstawie regulaminu gry czy konkursu pozwoliłoby na zaliczenie tych wygranych do przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f.) i opodatkowanie przychodów 10 % stawka podatku (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy podatkowej – tak stwierdził m.in. Minister Finansów w interpretacji z 5 sierpnia 2008 r., IPPB2/415-698/08-4/MG), a ponieważ takie wygrane nie stanowiłby przychodu z pracy byłyby nieoskładkowane gdyż inne źródła nie stanowią tytułu do ubezpieczenia. Nagrody z wygranych nie wchodziłyby również do podstawy zasiłków wypłacanych z ubezpieczenia chorobowego czy wypadkowego.

Wnioskodawca wskazał, że do powyższego miałyby zastosowanie przepisy, których podstawami prawnymi są:

Art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 6,7,68, art. 20 ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) i § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. (Dz. U. z 2014 r. Nr 967).

Wnioskodawca w petitum wniosku wnosi o interpretacje w przedstawionej sprawie w jak najkrótszym terminie w związku z naglącym terminem wprowadzenia regulaminu konkursu, a nie chciałby popełnić w tym zakresie błędu i źle zinterpretować przepisy.

W dniu 27 maja 2015 r. do wnioskodawcy skierowano wezwanie o uzupełnienie braków merytorycznych wniosku o interpretację z dnia 28.04.2015 r. poprzez wskazanie, czy intencją wnioskodawcy jest uzyskanie rozstrzygnięcia w przedmiocie potwierdzenia kwalifikacji przychodu uczestników konkursu w postaci nagród za udział w konkursie w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), czy też prawidłowe ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, w przypadku, gdy intencją wnioskodawcy byłoby ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, to należy wskazać czy przedmiot wniosku dotyczy pracowników wnioskodawcy czy tez innych podmiotów tj. zleceniobiorców, pracowników kontrahentów, współpracowników spółki świadczących usługi w ramach własnej działalności gospodarczej itp., oraz w przypadku gdy wnioskodawca oczekiwałby rozstrzygnięcia w zakresie prawidłowego ustalenia podstawy wymiaru składek dla pracowników wnioskodawcy należy wskazać, czy nagrody dla uczestników za udział w konkursie stanowią przychód ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.)

W dniu 01.06.2015 r. wnioskodawca złożył do organu odpowiedź na wezwanie, w której poinformował iż intencją wnioskodawcy jest rozstrzygniecie w zakresie prawidłowego ustalenia podstawy wymiaru składek dla pracowników firmy i zleceniobiorców. Wnioskodawca wyraził pogląd, iż nagrody z konkursu nie będą wliczane do przychodu ze stosunku pracy tylko do przychodu z innych źródeł ze względu na to, że skierowane będą do szerszego niż pracownicy grona osób.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161 poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźna oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych oraz wyłączeniami przewidzianymi w § 2 Rozporządzenia MPiPS.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zakład wskazuje, iż z brzmienia ar. 83 d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ściśle określony zakres przedmiotowy spraw, w których jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W myśl cytowanego przepisu brak podstaw prawnych potwierdzenia w trybie wydawania pisemnych interpretacji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej w uzupełnieniu wniosku o interpretację złożonym w dniu 01.06.2015 r. informacji, iż nagrody dla pracowników wnioskodawcy z tytułu konkursu organizowanego przez spółkę celem zwiększenia sprzedaży nie będą wliczane do przychodu ze stosunku pracy, tylko do przychodu z innych źródeł, ponieważ skierowane będą do szerszego niż pracownicy grona osób.

Zakład podkreśla jednocześnie, że wydając pisemną interpretacje przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności nie może prowadzić postępowania wyjaśniającego, czy też dowodowego w sprawie, a jedynie dokonuje analizy opisanego przez przedsiębiorcę zdarzenia przyszłego lub stanu faktycznego i wskazuje, czy w świetle obowiązujących przepisów prawa stanowisko przedsiębiorcy należy uznać za prawidłowe, czy też jest ono nieprawidłowe. W konsekwencji dla wydania decyzji interpretacyjnej istotne jest również stanowisko przedstawione przez przedsiębiorcę w świetle opisanego zdarzenia przyszłego. Jednocześnie czynnikiem niezbędnym do wydania decyzji merytorycznej jest kompletność informacji zawartych w opisie zdarzenia przyszłego lub w opisie stanu faktycznego wniosku, natomiast w przypadku zawarcia we wniosku wątpliwości przedsiębiorcy w kilku sprawach/stanach faktycznych Zakład dokonuje interpretacji w zakresie pierwszego w kolejności stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

We wniosku z dnia 28.04.2015 r. wnioskodawca wskazał, że ma zamiar wprowadzić regulamin konkursu, którego celem będzie zwiększenie poziomu sprzedaży towarów i usług. Zakładowy konkurs będzie skierowany do pracowników spółki, zleceniobiorców, pracowników kontrahentów, współpracowników spółki świadczących usługi w ramach wykonywanej działalności, osób fizycznych prowadzących działalność, sprzedawców zatrudnionych u kontrahentów spółki na umowę o pracę lub zlecenia. Wnioskodawca wskazał, że konkurs będzie skierowany do szerszego niż pracownicy grona osób.

Wątpliwość wnioskodawcy budzi kwestia, czy nagrody pieniężne za udział w konkursie są podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, co potwierdził wnioskodawca w złożonej dnia 01.06.2015 r. odpowiedzi na wezwanie organu, iż domaga się rozstrzygnięcia we wskazanym zakresie.

W ocenie wnioskodawcy opisane we wniosku nagrody za udział w konkursie organizowanym przez spółkę dla szerszego niż pracownicy grona osób nie są wliczane do przychodu ze stosunku pracy, a organy podatkowe, jak wskazał wnioskodawca, kwalifikują powyższy przychód jako przychód z innych źródeł na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym w zakresie wątpliwości wnioskodawcy w przedmiocie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości nagród dla pracowników wnioskodawcy za udział w konkursie organizowanym przez pracodawcę celem zwiększenia sprzedaży w sytuacji, gdy powyższy konkurs jest adresowany nie tylko do pracowników wnioskodawcy Oddział wskazuje, że opierając się na wyraźnym wskazaniu przez wnioskodawcę kwalifikacji przychodu z tytułu otrzymania nagrody jako przychodu z innych źródeł w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, potwierdza stanowisko wnioskodawcy wyrażone w odpowiedzi na wezwanie w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od wartości nagrody otrzymanej przez pracownika za udział w konkursie, w sytuacji gdy jest on skierowany nie tylko do pracowników wnioskodawcy.

Wobec powyższego, w oparciu o obowiązujące przepisy prawne i w oparciu o opis zdarzenia przyszłego Oddział uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Jednocześnie Oddział wskazuje, że na podstawie art. 10 w związku z art. 83 d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wydaje pisemne interpretacje w drodze decyzji wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Jest to zamknięty ustawowo katalog spraw, w których zobowiązany jest wypowiedzieć się Zakład Ubezpieczeń Społecznych w formie decyzji interpretacyjnej. W przypadku, gdy wniosek o wydanie pisemnej interpretacji zostanie złożony w sprawie nie odnoszącej się do powyżej wskazanego zakresu, to właściwy miejscowo Oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest odmówić wydania interpretacji ze względu na brak podstaw prawnych do jej wydania.

W związku z powyższym, Oddział nie ma podstaw prawnych do potwierdzenia stanowiska wnioskodawcy wyrażonego we wniosku z dnia 28.04.2015 r. w przedmiocie kwalifikacji przychodu pracowników i innych podmiotów z tytułu nagród pieniężnych otrzymanych w wyniku konkursu zakładowego. Oddział podkreśla, że kwalifikacji przychodu i jego źródeł dokonują wyłącznie organy podatkowe i to leży w zakresie ich kompetencji, natomiast Oddział ma prawo wypowiadać się wyłącznie w zakresie prawidłowego ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, które to zagadnienie jest kwestią wtórną w stosunku do kwalifikacji przychodu. Dlatego też w powyższym zakresie Oddział odmówił potwierdzenia stanowiska wnioskodawcy.

W stanowisku wniosku z dnia 28.04.2015 r. wnioskodawca żąda również potwierdzenia stanowiska w przedmiocie prawidłowego ustalenia podstawy wymiaru zasiłków z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego, a w szczególności rozstrzygnięcia czy nagrody z tytułu udziału pracowników w konkursie zakładowym wchodzą do podstawy wymiaru wymienionych zasiłków.

Oddział wskazuje, że w oparciu o wyżej powołane przepisy nie ma podstaw prawnych do wydania pisemnej interpretacji w powyższym zakresie. Kwestię zasiłków regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz. U. z 2014 poz. 159) i w zakresie przedmiotowym należącym do wymienionej ustawy organ nie wydaje pisemnych interpretacji, dlatego też z uwagi na brak kompetencji ustawowych do zajęcia stanowiska w powyższym zakresie Oddział odmówił wydania pisemnej interpretacji.

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz